Hel <-> trasig
Innanför <-> utanför
Glad <-> ledsen
Liten <-> stor
Vit <-> svart
Hetero <-> homo
Vi <-> de
Frälst <-> syndare
Liv <-> död
Ljus <-> mörker
Kyrka <-> Moské
Frid <-> kaos
Normal <-> annorlunda
Kvinna <-> man
Frisk <-> sjuk
Gud <-> Djävulen

   
Är Människan, Universum - Gud, så små
att vi måste kategorisera, placera i fack, stänga ute, döma
Allt & Alla

Varför har vi sånt stort behov av att sätta stämplar på varandra
- klassifiera, så du "vet" vem jag är
eller, sån du tror jag är
utifrån de mallar och regler som vi tvingar in varandra i

OCH
Är Gud så liten att Han bara älskar och vill umgås med några få
Är Han rädd att beblanda sej med oss små "vanliga" människor, bli smittad
Hur går det ihop med Jesus, som delade sitt bröd med både syndare och sjuka?

Hur kan Gud få plats innanför fyra väggar och ett tak?
Hur kan vi små människor döma, stänga ute och bestämma vilka Gud vill umgås med?
Och, varför måste alla de människorna vara och bete sej på samma sätt??
För att passa in mellan de fyra väggarna

OM nu Gud skapat alla människor så olika,
varför tvingar Han dem sen att se ut, bete sig, säga lika
Som marionetter

Är Gud en sån tyrann?
Han, som sa att "Störst av allt är Kärleken.."
Är Gud så liten

Är Universum så trångt
att en del inte får plats
att bara de fina perfekta lika människorna ska få bo där?
Tänk, vad tyst skogen skulle bli,
om bara de fåglar sjöng som kan sjunga..

NEJ!
Vi bor i ett OÄNDLIGT Universum-
där det måste finnas plats för ALLA!!

NEJ!
Det jag läst och upplevt är,
 att GUDS KÄRLEK gäller ALLA
Den kräver inget tillbaka
Den tvingar inte nån att bli nån annan än vad den är
Den dömer inte
Den bara älskar och älskar

Och NEJ!
Jag vägrar acceptera att vi människor
fortsätter att förminska, döma, ändra, utestänga
varandra!!
Innerst inne är vi Människor - och låt oss mötas som det!

Det får inte vara någon skillnad på Dej och mej,
om du är svart och jag vit!!
om du är muslim och jag kristen!
om jag har Asperger och du är "Normal"
om du är man och jag är kvinna

För både DU och JAG är
PERFEKTA skapelser!
Och vi bor i ett OÄNDLIGT universum!

Och GUD är STÖRRE!!
ALLTID!!

  









Kommentera

Publiceras ej