Jag låg och vilade idag och mina tankar kretsade kring att Kyrkan delar in människor i olika kategorier; frälsta/ofrälsta, troende, privatreligiösa, tvivlare, ateister, buddister, muslimer mm i all oändlighet..
 
Och, genom att dela upp olika människor som, De som passar in i den i förbestämda kostymen "Kristen" - och resten, som står utanför = "De som måste omvändas/göra om sig för att passa in..."
Jag har blivit mycket kritisk mot detta, eftersom det utestänger så många människor från Himlen/Gudsrelationen!
Samtidigt så säger man och predikar att "vi måste nå ut och få människorna utanför att vilja komma till Kyrkan.."
Men de som vågar sig dit möts av kritiska blickar och kommentarer, för de beter sig inte och ser inte ut som kyrkfolket..!"
 
 
 
När jag låg där och funderade kom några ord från Bibeln till mig
"Ni ska inga andra gudar ha, förutom Mig.." (2.Mos. 20:3-17)
Det är den första av de Tio Gudsbuden, som Mose tog emot direkt från Gud.
Och en stor och befriande tanke tog form - 
 
Du och jag har ju varsin gud!
 
Dvs Din gudsbild ser inte alls ut som min!
Och min ser inte alls ut som Din, eftersom vår gudsbild bygger på våra olika erfarenheter och att vi alla automatiskt tolkar och värderar ord på vårt eget sätt!
 
Tänk om det var det som gud menade?
Att jag ska inte ha Din Gud, din tolkning & relation till gud
- lika lite som du ska ha Min Gud!
 
Vilken underbar frihet det här innebär!!
Du och jag får vara oss själva, precis som vi är - tom när det gäller vilken gud vi har relation med!!
 
Min gud är Jesus, som välkomnade ALLA till sitt rike! Där och då de var just i det ögonblicket!
Han krävde inte att nån skulle göra om sig först! 
Han äter och dricker (= umgås med, har relation med, besöker..) med oss ALLA, precis som VI är och på det sätt som DIN gud gör för dej - och på det sätt som MIN gud gör för mig!!!!
 
TACK Gud,
för att Du vill att jag ska tillbe den som DU är för mej!
Du vill inte att NÅGON ska förställa sig och tillbe en gud som andra människor bestämt hur han ska vara!
Du vill vara MIN Gud!!
Du vill vara DIN Gud!!
 

Kommentera

Publiceras ej