KONTRAKT

För en tid sen hade vi uppföljning på mitt kontrakt,

som jag måste följa för att få bo kvar här på mitt stödboende..

 

Det förde mina tankar till kontraktens Kontrakt,

det som Gud har slutit med hela sin Skapelse,

att ALDRIG göra om Syndafloden,alltså att utrota ALLA i skapelsen som inte ville tro på Honom..!

Han målade hela himlen i alla olika färger,

den allra första Regnbågen!

Och varje färg, varje nyans fanns med!

Varje människa, varje djur, varje växt fanns med!

Varje hudfärg, varje religion,

varje kvinna, varje man, varje barn fanns med!

 

Men Gud skrev inte sitt Kontrakt för många tusen år sen,

utan att sen följa upp och bekräfta det!

Uppföljningen skedde i form av att Gud själv besökte jorden och förklarade sitt Kontrakt

i mötet med sin Skapelse, i varje enskild form!

 

Han själv åt med ALLA ”sorters” människor!

På den tiden visade man genom att äta ihop, att man fullt ut accepterar,

respekterar och ser den man ”delar sitt bröd med” som sin jämlike.

Det var de religiösa som uteslöt och fördömde de som inte passade in i deras normer – Inte Jesus!!

 

I sin ”Bergspredikan” (Matt.5:3-9) vänder Jesus upp och ner på den ordning och rang

som människorna satt upp.. om vilka som stod närmast Guds rike

De som var utstötta, sörjande, barmhärtiga (synym med förlåtande, mänsklig godhjärtad mfl..)

och hunsade är de första och största i Jesu rike!

”Det är den kompromisslösa uppvärderingen av de människor som ses och tas för värdelösa..”

(A. Borg; Bibeln på mitt sätt)


Men, inte ens ett Kontrakt räcker för att helt beskriva vem Jesus är och med vilken Kärlek han möter oss med!!!

 

Jag har en tid levt med orden ”Gud är STÖRRE”

För mej betyder det att oavsett om Du och jag har olika gudsbilder, olika sätt att beskriva gud på,

så har varken du eller jag rätt, eller fel!

För Gud är STÖRRE!

 

I Bibeln säger Jesus att han ÄR dvs Han ÄR luften vi andas, solen som värmer,

blommorna som doftar, katten som spinner, fiskarna i havet, ett nyfötts barn första skrik,

uteliggaren du går förbi varje dag, din dryga chef och grannen som stör..

Han ÄR Ditt hjärta, mitt tvivel, hennes sorg, barnets nyfikenhet..!

 

Och, vet du vad?

Jag ÄLSKAR den JESUS!

Han ÄR Kärleken!!

Kärleken i Regnbågens ALLA färger!!

 

 

Kommentera

Publiceras ej