Under tiden som min senaste tavla växte fram, väcktes en fråga i mej
"Står Kyrkan ivägen för Människans möte med Gud?"
Och mina tankar gick sen vidare till en fråga/fundering om varför Kyrkan mestadels predikar 'Paulus evangelium' - istället för Jesus budskap och liv..??
För, det är ju Jesus som de/vi säger oss vara efterföljare till..??
Det är ju det ordet 'kristen' betyder..!
 
Hur kunde det bli så här??
Hur kunde Jesus budskap, bårde i ord och liv, bli så annorlunda efter Hans död och uppståndelse??
 
Hur kunde Jesus ord  "...de tillhör mitt rike!"
(Han sa detta i sammanhanget att han åt och umgicks med de lägsta i samhället - tjuvar, prostituerade, homosexuella, barn, spetälska, samarier mfl)
ändras så radikalt??
 
Han sa alltså inte,
'...om de omvänder sig, ber böner varje dag om förlåtelse, går i kyrkan regelbundet....',
utan "de TILLHÖR mitt rike.."!! 
 
Han sa också att Gud förlåter ”7*77 gånger."!
Men, efter Jesus död, uppståndelse och himmelsfärd ändrades Budskapet till att Lärjungarna och, framförallt, Paulus satte upp krav på vilka som fick tillhöra Kyrkan.
Och dem som Jesus sagt var 'störst' och 'tillhörde' Guds rike - var inte välkomna...!
Om de inte ändrades och förändrades - blev 'nya' - så var de inte välkomna!
Och de 'riktigt' kristna fick inte ens umgås m dem, då de blev 'smutsiga..'!
Och Guds förlåtelse gällde bara EN gång, sen syndade man 'mot Anden',
vilket innebar omedelbar uteslutning ur Kyrkan och Guds rike..! 
 
En annan reflektion är kring att Jesus 'kastade ut' (från Templet!) dem som sa att De hade den rätta läran och tron(på Hans tid kallades de 'fariseer' och 'rättrogna', i vår tid 'ortodoxa', 'bibeltrogna', fanatiker'...)...
Och sa att de måste ödmjuka sig och 'bli som ett barn',
dvs inte vara tvärsäker, självsäker och uteslutande!
 
Jesus ville att Lärjungarna skulle föra vidare det Jesus lärde och levde...
Varför gjorde de inte det??
 
Så, tillbaks till min första fråga; Står Kyrkan ivägen för Människans möte med Gud?
Ja, jag tror faktiskt att den gör det!
I alla fall den Kyrka som lever och lär 'Paulus evangelium' istället för Jesus!
  
Jag vill följa och leva som Jesus!
Han som sa att Gud är Kärlek och Förlåtelse och Skaparen!
Han som vill vara med mej just som jag är, var jag är och hur jag är!
Han som inte vill att Du ska vara eller bli något eller någon du inte är skapad av Gud att vara!

Kommentera

Publiceras ej